Regulamin
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Podmiotu leczniczego NAZIH EL-JICHI
§ 1
1. Regulamin określa organizację i porządek procesu udzielania świadczeń zdrowotnych przez podmiot leczniczy, którym jest NAZIH EL-JICHI, zwany dalej „podmiotem leczniczym”.
2. Podmiot leczniczy wskazany w ust. 1 prowadzi działalność z siedzibą: ul. Wczasowa 2 82-110 Sztutowo.
§ 2
Regulamin obowiązuje:
– wszystkie osoby zatrudnione przez przedsiębiorcę wskazanego w § 1 ust. 1 w ramach prowadzonej działalności leczniczej, niezależnie od podstaw prawnych zatrudnienia;
– wszystkich pacjentów, którym udzielane są świadczenia zdrowotne.
§ 3
1. Regulamin opracowano na podstawie:
– ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654);
– ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z 2009 r. Nr 52, poz. 417 z późn. zm.);
– ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz.U. z 2008 r., Nr 136, poz. 857 z późn. zm.);
– rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. Nr 252, poz. 1697).
§ 4
1. Podstawowym celem podmiotu NAZIH EL-JICHI jest udzielanie świadczeń zdrowotnych przez osoby do tego uprawnione na podstawie przepisów prawa.
2. Do podstawowych zadań podmiotu NAZIH EL-JICHI należy:
– prognozowanie i organizowanie działalności profilaktyczno-leczniczej oraz terapeutycznej,
– udzielanie indywidualnych porad i konsultacji lekarskich,
– organizowanie i prowadzenie oświaty zdrowotnej w reprezentowanej specjalności,
– współdziałanie z innymi jednostkami organizacyjnymi służby zdrowia, uczelniami, szkołami, zakładami pracy, organizacjami i stowarzyszeniami
– udzielanie świadczeń specjalistycznych osobom i podmiotom zainteresowanym na stałe lub okresowo,
– prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej,
– orzekanie i opiniowanie o stanie zdrowia,
– prowadzenie działalności szkoleniowej,
– prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej
– inne zadania zlecone przez osobę upoważnioną.
§ 5
1. W ramach podmiotu leczniczego NAZIH EL-JICHI wyodrębnia się cztery zakłady lecznicze:
NZOZ BASMA NAZIH EL-JICHI
NZOZ UŚMIECH NAZIH EL-JICHI
ESTEDENT NAZIH EL-JICHI
NZOZ BASMA NAZIH EL-JICHI (Elbląg)
2. W obrębie zakładów leczniczych wskazanego w pkt. 1 funkcjonują komórki organizacyjne:
– Poradnie stomatologiczne
– Pracownia Rentgenodiagnostyki Stomatologicznej.
§ 6
1. Podmiot leczniczy udziela ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych z zakresu leczenia specjalistycznego
– leczenie stomatologiczne z zakresu protetyki stomatologicznej, chirurgii stomatologicznej, stomatologii zachowawczej z endodoncją, ortodoncji, stomatologii dziecięcej oraz periodontologii.
§ 7
1. Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom w ramach funkcjonowania Zakładów leczniczych zlokalizowanych w budynkach przy ul. Wczasowa 2 82-110 Sztutowo, ul. Sikorskiego 2 82-100 Nowy Dwór Gdański, ul. Gdańska 66 82-103 Stegna oraz przy ul. Plac Dworcowy 3a/0, 82-300 Elbląg.
§ 8
1. Świadczenia w ramach komórek organizacyjnych podmiotu leczniczego NAZIH EL-JICHI udzielane są w dni:
Poniedziałek: 8.00-20.00
Wtorek: 8.00-20.00
Środa: 8.00-20.00
Czwartek: 8.00-20.00
Piątek: 8.00-20.00
Sobota: 8:00-14:00
1) Świadczenia są udzielane w dniu zgłoszenia lub w terminie uzgodnionym z pacjentem.
2) Rejestracja pacjentów dokonywana jest na podstawie zgłoszenia:
– osobistego lub za pośrednictwem osoby trzeciej w miejscu udzielania świadczeń,
– telefonicznego pod numerem telefonu +48 55 247 57 16 lub +48 55 247 71 01 lub +48 247 61 37,
– drogą poczty elektronicznej pod adresem [email protected]
2. Pacjent ma prawo do natychmiastowego uzyskania świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia.
3. Świadczenia na rzecz pacjentów są wykonywane przez personel posiadający odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia określone w odrębnych przepisach.
4. Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom zgodnie z wymaganiami aktualnej wiedzy medycznej.
5. Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentowi z należytą starannością, w warunkach odpowiadających obowiązującym w tym zakresie wymaganiom fachowym i sanitarnym.
6. Osoby udzielające pacjentowi świadczeń zdrowotnych kierują się zasadami etyki zawodowej określonymi przez właściwe samorządy zawodów medycznych.
7. Świadczenia zdrowotne są organizowane w sposób zapewniający pacjentom najdogodniejszą form korzystania ze świadczeń
8. Orzeczenia lekarskie dotyczące stanu zdrowia pacjentów wydawane są zgodnie z regulacjami ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty.
§ 9
1. Lekarze udzielający świadczeń zdrowotnych w podmiocie leczniczym, kierują na leczenie szpitalne, badania diagnostyczna lub konsultacje specjalistyczne przez wystawienie skierowania.
2. Skierowanie na konsultację, poradę specjalistyczną lub planowaną hospitalizację, musi być poprzedzone badaniami diagnostycznymi, uzasadniającymi i uzupełniającymi skierowanie (zdjęcie Rtg ortopantomograficzne, badanie tomografii stożkowej twarzoczaszki, zależnie od wskazań)
§ 10
1. Do głównych zadań organizacyjnych wszystkich komórki organizacyjnej należy:
- realizacja zadań podmiotu i celu, dla którego został on utworzony, określonych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa oraz niniejszym Regulaminie;
- kompetentne i terminowe wywiązywanie się z przyjętych obowiązków;
- dbałość o należyty wizerunek podmiotu leczniczego;
- zapewnienie sprawności funkcjonowania podmiotu;
- przestrzeganie tajemnicy zawodowej, kodeksów etyki zawodowej, karty praw pacjenta;
- wykonywanie innych czynności określonych w poszczególnych zarządzeniach lub poleceniach przełożonego.
2. Do podstawowych zadań podmiotu leczniczego NAZIH EL-JICHI należy:
- badanie i porada lekarska,
- określenie zaawansowania zachorowania pacjenta,
- określenie kierunku leczenia,
- postawienie diagnozy,
- orzekanie i opiniowanie o stanie zdrowia,
- opieka profilaktyczna,
- działania diagnostyczne,
- udzielenie pierwszej pomocy doraźnej,
- profilaktyka stomatologiczna,
- świadczenia z zakresu chirurgii szczękowo-twarzowej,
- świadczenia z zakresu protetyki stomatologicznej,
- świadczenia z zakresu chirurgii stomatologicznej,
- świadczenia z zakresu stomatologii zachowawczej z endodoncją,
- świadczenia z zakresu ortodoncji,
- świadczenia z zakresu stomatologii dziecięcej,
- świadczenia z zakresu periodontologii,
- prowadzenie dokumentacji medycznej.
3. Szczegółowy zakres zadań, praw i obowiązków pracowników zatrudnionych w podmiocie leczniczym regulują odrębne, wewnątrzzakładowe przepisy o treści ustalonej przez przedsiębiorcę będącego podmiotem leczniczym.
4. Współdziałanie między poszczególnymi pracownikami podmiotu powinno odbywać się w sposób, który zapewni sprawność funkcjonowania podmiotu oraz kompleksowość, dostępność i należytą jakość udzielania świadczeń zdrowotnych.
5. Podmiot leczniczy powierza wyznaczonemu lekarzowi obowiązek nadzoru w zakresie prawidłowości i jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, koordynacji pracy personelu pomocniczego zatrudnionego przez podmiot leczniczy oraz nadzoru nad prawidłowością prowadzenia dokumentacji medycznej i przetwarzania danych w niej zawartych.
§ 11
1. Udzielane świadczenia zdrowotne mają charakter kompleksowy. W sytuacji, gdy podmiot leczniczy nie jest w stanie zapewnić niezbędnej kompleksowości w ramach udzielanego świadczenia, bądź wymagana jest konsultacja specjalistyczna, osoba udzielająca świadczeń udziela pacjentowi informacji o podmiotach wykonujących działalność leczniczą, które mogą udzielić świadczeń w zakresie wymaganym w danym przypadku.
2. Podmiot leczniczy prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną na zasadach określony w niniejszym Regulaminie, a także w ustawie z dnia o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta i Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania.
3. Podmiot leczniczy zapewnia ochronę danych zawartych w dokumentacji medycznej.
4. Dokumentację, o której mowa w ust. 2 udostępnia się w szczególności na wniosek:
a) pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego, bądź osoby upoważnionej przez pacjenta; po śmierci pacjenta prawo wglądu w dokumentację medyczną mają osoby lub podmioty wskazane w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia, o którym mowa w ust. 2;
b) podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych;
c) organu władzy publicznej, organu samorządu zawodów medycznych oraz konsultantów krajowego i wojewódzkiego, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności kontroli i nadzoru;
d) ministra do spraw zdrowia, sądu, prokuratury, lekarza sądowego i rzecznika odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem;
e) organu rentowego oraz zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności, w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem;
f) zakładu ubezpieczeń, za zgodą pacjenta.
5. Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
– do wglądu w siedzibie podmiotu leczniczego;
– poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii;
– poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, jeżeli uprawniony organ lub podmiot żąda udostępnienia oryginałów tej dokumentacji.
6. Za udostępnienie dokumentacji medycznej w sposób określony w ust. 5 pkt. 2 podmiot leczniczy pobiera opłatę w wysokości:
1) jedną stronę wyciągu lub odpisu dokumentacji medycznej – 4zł;
2) jedną stronę kopii dokumentacji medycznej – 0,40zł;
3) sporządzenie wyciągu, odpisu lub kopii dokumentacji medycznej na elektronicznym nośniku danych, jeżeli dokumentacja medyczna prowadzona jest w postaci elektronicznej wynosi 5 zł / strona.
4) duplikat modeli diagnostycznych – 200 zł / 1 komplet;
7. Wysokość opłat ustalono z uwzględnieniem rzeczywistych kosztów wykonania odpisów, wyciągów lub kopii, w tym kopii cyfrowych.
§ 12
1. Pacjentowi korzystającemu ze świadczeń zwrotnych udzielanych w ramach działalności prowadzonej przez podmiot leczniczy przysługują prawa przewidziane w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, a także w przepisach odrębnych.
2. Informacja o prawach wskazanych w ust.1, uwzględniająca ograniczenia tych praw określone w przepisach prawa, udostępniona jest pacjentom w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych w formie pisemnej w miejscu ogólnodostępnym. W przypadku pacjenta niemogącego się poruszać, informację taką udostępnia się w sposób umożliwiający zapoznanie się z nią w pomieszczeniu, w którym pacjent przebywa.
§ 13
1. Podmiotem leczniczym NAZIH EL-JICHI kieruje kierownik podmiotu, zwany dalej Kierownikiem i reprezentuje ją na zewnątrz. Funkcję tą pełni lek. dent. Okoń Anna specjalista ortodoncji.
2. Kierownik podejmuje decyzje dotyczące NAZIH EL-JICHI
3. Podczas nieobecności Kierownika zastępuje go upoważniony przez niego pracownik.
4. Do obowiązków i uprawnień Kierownika należy:
– organizowanie i kierowanie pracą podległych pracowników
– zapewnienie racjonalnego wykorzystania czasu pracy oraz sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny podległych pracowników
– podejmowanie decyzji w sprawach zatrudnienia, wynagrodzenia, karania i zwalniania pracowników.
§ 14
1. W czasie korzystania ze świadczeń medycznych w podmiocie leczniczym NAZIH EL-JICHI pacjent ma prawo do:
– poszanowania godności osobistej oraz uprzejmego traktowania przez personel medyczny
– świadczenia usług medycznych przez personel o odpowiednich kwalifikacjach, zgodnie z wymaganiami wiedzy medycznej
– rzetelnej informacji o stanie zdrowia
– wyrażenia zgody na udzielanie określonych świadczeń zdrowotnych lub ich odmowy, po uzyskaniu informacji o proponowanych metodach diagnozy i leczenia.
2. Do obowiązków pacjenta należy:
– przestrzeganie regulaminu porządkowego w podmiocie leczniczym NAZIH EL-JICHI
– przestrzeganie zakazu palenia tytoniu oraz spożywania alkoholu na terenie placówki
– przestrzeganie higieny osobistej
– przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz ppoż.
– przestrzeganie zaleceń lekarza
3. Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń medycznych w podmiocie leczniczym NAZIH EL-JICHI ma prawo do złożenia ustnej lub pisemnej skargi do Kierownika placówki.
4. Pacjenci mają prawo zgłaszania uwag, wniosków i skarg osobom udzielającym im świadczeń zdrowotnych jak i bezpośrednio kierować je do Kierownika placówki. Na życzenie pacjenta udzielana jest mu odpowiedź na piśmie.
5. Kierownik podmiotu leczniczego NAZIH EL-JICHI zapewnia dostępność informacji o prawach pacjenta.
§ 15
1.Zasady gwarancji.
– Na usługi stomatologiczne wykonane w podmiocie leczniczym NAZIH El-JICHI pacjenci otrzymują roczną gwarancję. Warunkiem udzielenia gwarancji jest uzupełnienie braków w uzębieniu, wizyty kontrolne co najmniej raz na 6 miesięcy lub według indywidualnie ustalonego harmonogramu oraz regularne profesjonalne oczyszczanie zębów z kamienia i osadu.
– W przypadku ujawnienia zaistniałej wady lub dolegliwości podlegającej usunięciu/ leczeniu w ramach gwarancji Pacjent zobowiązany jest zgłosić się do lekarza prowadzącego niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 14 dni od dnia wystąpienia tego zdarzenia. Przekroczenie tego czasu skutkuje utratą gwarancji.
2. Gwarancja NIE OBEJMUJE :
– prac tymczasowych ( korony tymczasowe, protezy natychmiastowe)
– prac przy których pacjent został poinformowany o ograniczonej gwarancji lub jej braku, a które zostały wykonane na wyraźne życzenie pacjenta.
– gdy na prośbę pacjenta wykonano alternatywny, a nie optymalny plan leczenia
– gdy pacjent cierpi na bruksizm ( zgrzytanie zębami )
– gdy pacjent nie stosuje się do zaleceń lekarza odnośnie higieny jamy ustnej, a także użytkowania i przechowywania protez, uzupełnień protetycznych, aparatów ortodontycznych
– gdy pacjent przerwał leczenie
– gdy pacjent nie zgłasza się na wizyty kontrolne
– gdy uszkodzenie powstało na skutek wypadku
– gdy zachodzi naturalny zanik kości i zmiany w przyzębiu
– gdy istnieją u pacjenta schorzenia mające niekorzystny wpływ na układ żucia ( np. cukrzyca, osteoporoza, padaczka, stany po leczeniu nowotworów, chemio, radioterapii )
– korekt prac wykonanych poza podmiotem leczniczym NAZIH EL-JICHI
– złamań koron zębowych pomiędzy wizytami zębów będących w trakcie leczenia
3. Powikłania niepodlegające reklamacji:
– nadwrażliwość po wybielaniu
– nadwrażliwość zęba po leczeniu
– ból leczonego zęba
– pęknięcie lub złamanie zęba
– bolesność tkanek miękkich po zabiegu
– krwawienie po zabiegu chirurgicznym, obrzęk, krwiak, ropień, szczękościsk
– podwyższona temperatura ciała, złe samopoczucie
– zaostrzenie współistniejących schorzeń
– reakcja alergiczna
– mając na uwadze możliwość wystąpienia powikłań po niektórych zabiegach prosimy pacjentów o rozważne planowanie terminów tych zabiegów.
§ 16
1. Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania przez Kierownika i jest udostępniony w miejscach ogólnodostępnych dla osób, których dotyczy.
Sztutowo, dnia 10.07.2024 r.
Nazih El-Jichi